NUFFNANG

Saturday, January 9, 2016

Misi Selamatkan Putrajaya!... Mission Accomplished!!

Hai geng.. Ape khabar semua? harap semuanya sihat dan terlebih sihat.. hahaha.. oleh kerana pagi ni cuti dan rasa macam ade banyak masa je, so aku pun tambah kerajinan untuk buat entry.. hurm, harini aku nak cite pasal kete... haha.. bukan pasal beli kereta ok, tapi pasal hantu yang merasuk kete akak aku dari dari bulan lepas, bulan sebelumnya, dan bulan-bulan yang sebelum-sebelumnye.. tapi bukan datang bulan.. eh opss. sorry..

Ceritanya begini.. Sebenarnya kakak  aku ade sebijik kete Wira Aeroback S.E. kaler itam menggoda.. haha.. Kitorang panggil kete ni ngan nama Putrajaya sebab no plet dia Putrajaya.. hehe.. Asalnya memang dia guna kereta ni hari2, dan kereta ni pulak kereta kesayangan die.. Ye lah, die beli guna gaji pertama die start keje lepas habis belajar dulu. Tapi lepas die beli kereta baru, dan takde tempat nak simpan, die pun suruh la aku amik bawak balik kg. Simpan kat kampung bagi siapa-siapa guna. So terpaksa lah aku redah gi KL naik bas amik kete tu bawak balik Melaka. Tapi sebelum aku amik akak aku dah hantar gi service tukar macam-macam termasuk alternator.. terbang RM1600.. aduhai..





Time aku bawak dari KL ke Melaka tu memang takde masalah.. Enjin smooth n steady.. ye la baru lepas service kan. Aku pun bawa slow-slow sampai Melaka. Hari pertama tu memang kereta ok. takde masalah langsung. Tapi, kusangkakan panas berpanjangan, rupanya gerimis mengundang... Esoknye kete tu mula buat hal. Tau tak enjin takleh hidup, tiba-tiba mati dan hilang segala function. Lampu semua tak menyala. Aje gile, dah la kene time pukul 11 malam, mati tengah jalan, terus aku ketepi dan parking tepi. Bila enjin mati tau la camne beratnya power stereng tu.. dah tak function power dia. Time tu call member sume tak angkat, ade yang angkat lak jauh giler rumah die. Oleh kerana rumah aku pun dah tak jauh, aku pun beranikan diri dan decide nak godeh-godeh enjin tu.. buka bonet n usik-usik wayar. Tiba-tiba ade satu kereta berhenti depan aku dan tanya kenapa ngan kereta tu. Lepas cek punya cek, die kata bateri aku kong. Aik akak aku baru je ganti, takkan lah leh kong? last-last brader tu ckp maybe alternator, dan aku lagi pelik sebab alternator pun baru tukar.. berkilat lagi.. Aku pun biarkan je la brader 2 orang tu jumper kete aku sampai leh start. 

Alternator yang masih dara.. berkilat tampa terpalit habuk dan kekotoran.. hehe..


Alhamdulillah dengan pertolongan 2 orang brader tu kete aku leh start. Punya lah baik brader tu siap tunggu sampai setengah jam jump kete ni sebab die kata biar bateri tu charge jap dan ade power. sebab takut alternator yang tak function. Dah la bagi duit taknak, siap suruh aku jalan dan ikut aku dari belakang lagi sampai ke rumah aku sebab takut enjin mati lagi. Lagipun aku kene drive tanpa buka lampu utk kurangkan penggunaan bateri. Thanx bro.!! Jasamu takkan kulupa! (tapi aku lupe tanye nama n contact no..semoga Allah balas jasa baik die). Sampai je rumah, aku terus parking tepi rumah, dan masuk tido.. penat dan malas nak fikir ape masalah kete tu. Malam keesokannya baru lah aku mula start godeh2 kete tu.. tgk ape2 yang patut. Google apa yang patut, cek satu2 ape yang patut.


Lepas cek satu-satu, tiba-tiba aku terbuka kotak fius kat tepi tu dan aku perasan yang ade satu  fius yang dah cair!! ye cair teruk.. nasib baik tak terbakar, kalau tak habis rentung la dalam kete ni. Fius tu terbakar dan mencair kat dalam kotak tu je. Aku pun tengok kat atas kotak tu, fius yang mencair tu adalah fius Alternator!! hah ini lah punca aku terkandas malam semalam kat tepi jalan. Rupanya fius terbakar.. huh. Nasib baik aku tak hantar bengkel. Kalau tak kompom dorang charge beratus punye.. yang tak rosak pun dorang cakap rosak.




Korang nampak tak fius yang terbakar dan cair dalam kotak tu??

Memandangkan aku dah tau punca alternator tak function, esoknya pagi2 aku dah pergi kedai sparepart. Cari fius 30 Amp. Alhamdulillah dapat dan harga die baru RM15 je... fuh selamat poket aku. hahaha.. kalau lah hantar bengkel ni, Maunye die charge mahal2.. nak2 die tengok muka aku yang macam blur2 ni.. kompom die bantai mahal punye.. teringat kat kawan aku pernah gi bengkel, Fius hon dia rosak, hon tak berbunyi, tapi bengkel tu charge RM220! aje giler.. die kata wiring problem. huh.. memang takleh caye betul bengkel ni. so sebelum hantar bengkel baik kita try cek sendiri dulu. Kena jadi macam tikus baiki labu dulu.. haha..




ni lah die fius yang baru suci murni tu..

So nasihat aku, kalaulah kereta kita menghadapi masalah, cuba kita cek dulu sebelum hantar bengkel. Try tanya kawan-kawan, try google ke, try buka sendiri ke, sebab kadang-kadang kerosakan tu kecil dan murah je. Dia jadi mahal dan besar bila hantar bengkel. Selalu sangat terkena dengan bengkel ni, dia dah bukak2 lepastu cakap barang lain rosak. Tak pasal-pasal nanti kita kena ganti barang yang mahal2. Ok, pesanan kepada kawan2 yang baca ni, tak kira lah anda lelaki atau perempuan, anda wajib tau serba sedikit pasal enjin ni, kalau tak, memang kite terkena je la ngan bengkel ni ok. Ape2 pun, selamat memandu ya kawan2.. :)

14 comments:

Papaglamz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Nice entri deeerrrr.. lelagi aku yg sgt2 blurrrr2 bab kereta ni. Blh la tanya ko klu kete aku jahanam lepas nI. Kipidap entri niche cam ni.. MENARIKKK...!!!! Nak baca stroy kereta viva plssss. Hahahah

Anizz Annisa said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

oooo baru tau alternator cenggitu ghupenye..trbaikk.. perempuan lagi masalah klau bab kereta ni.. ade jugak yg tau tu oke la.. klau anis..huwaaa...

paridah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mujur tau serba sikit pasal keta kalau xterbang ringgit melayang2 kan cikgu bnyk pula tu...

PeRdU cINta said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

setuju...kena tahu serba sedikit tentang kereta..tidak semua orang jujurkan...kesian asyik tertipu...

My New Blogger said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

setuju...
susah sekarang ni, ramai orang yang suka mengambil kesempatan...kena juga belaja serba sedikit ttg kereta ni, skurng2nya kita ada ilmu psl kereta jika berlaku somethings mcm ni

~Admin : My New Blogger~
http://munirahmustafar84.blogsot.my

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ingatkan selamatkan bangunan kat putrajaya. nasib baik baca sampai habis hehe

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Papaglamz dotcom hahaha.. aduiiaii.. kisah kete bibah ngak bisa di ceritakan disini... kerana mempunyai kaitan antara yang hidup dan yang masih bernapas.. hehehe..

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Anizz Annisa haaa tu la gupenye alternator.. die mcm ade cengkerang sket.. hehe..

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@paridah a'ah betul tu.. dulu salu sangat kene tipu.. pernah skali tukar coolent die charge sampai 100.. padahal coolent tu baru bape inggit je..

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@PeRdU cINta a'ah betul3.. kekadang bengkel saje amek kesempatan.. so hati2 la ye.. :)

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Munirah Mustafar a'ah.. sebab dah memang bengkel nye income dari kite.. so sume lah die suruh tukar.. hehe..

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Joe Haz hahaha belums sampai tahap ke situ bro.. hehe.. kalo tak nnt kene tangkap ngan najib gune akta2 mengarut die..haha

Papaglamz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Mohamad Nizam

alaaaaaa.. boleh laaaaa...

Mohamad Nizam said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Papaglamz dotcom
nehiiiii... hahaha

Post a Comment

TABUNG NUFFNANG